Estación del Norte is het treinstation van Valencia, hoewel de hogesnelheidstreinen vanuit een ander station vertrekken komen alle toeristen op dit station af. Dit komt doordat het station er al meer dan 100 jaar staat en goed onderhouden is. Het station is zowel van binnen als van buiten de moeite waard om te bekijken.

Hoewel de naam doet vermoeden dat dit station in het noorden van Valencia staat is dit niet het geval, het station bevind zich in het zuiden van het stadscentrum. Van de buitenkant is het station het bekijken waard maar ook de binnenkant is mooi onderhouden en in (bijna) originele staat.

Geschiedenis van het station

Voor dat het huidige station gebouwd werd stond hier een ander station. Dit was het eerste treinstation in Valencia dat werd geopend in 1852. In 1889 is besloten dat het station aan vervanging toe was, architecten James Beatt en Domingo Cardenal Gandasegui ontwierpen het nieuwe station. De bouw begon in 1907 en was in 1917 afgerond, in dat zelfde jaar werd het station geopend.

De architect heeft ervoor gekozen om het gebouw op te delen in twee stukken. Als je binnenkomt kom je in een kleine hal terecht waar je de loketten vind, hier kun je kaartjes kopen. Als je doorloopt (wat zonder kaartje kan) kom je in een grote hal, hier vind je de winkels en de perrons waar de treinen vanaf vertrekken.

De buitenkant van het station

Als je voor het station staat zal het je opvallen dat op de gevel bloemen, sinaasappels en oranjebloesem te zien zijn, deze staan symbool voor de landbouw in Valencia. Als je Valencia bezoekt tussen eind oktober en eind mei zal het je misschien opvallen dat veel bomen in Valencia volhangen met sinaasappels, je zal dan wel begrijpen waarom dit symbool staat voor de landbouw in Valencia. Aan de bovenkant van het gebouw staat ook een arend, deze staat symbool voor de snelheid van de treinen.

Wat is er in het station te doen?

Vanaf het station vertrekken natuurlijk treinen. Daarnaast zijn er op het station verschillende winkels, je vind er bijvoorbeeld een Ale-Hop en een Chinese Toko. Ook zijn er op het station een aantal restaurantjes en zijn er toiletten. Hoewel er verschillende restaurantjes zijn op het station is het geen aanrader om hier te eten, net als in Nederland vind je op de stations niet de beste en duurdere restaurants.

Vanaf buiten is het station mooi om te zien, binnen is dit ook het geval. Net als de buitenkant vind je aan de binnenkant van het gebouw ook hints naar het landbouw thema. Zo zie je bijvoorbeeld tegels met sinaasappels en saffraan. Als je het station binnenloopt kom je langs de houten loketten, deze werden vroeger ook gebruikt en zijn gemoderniseerd waardoor ze nog steeds gebruikt kunnen worden. Op de muren is in verschillende talen “Goede reis” geschreven met behulp van mozaïek.

Praktische informatie

Tickets kopen voor de treinen kan op de website van het bedrijf Renfe, hier vind je tevens ook de prijzen en vertrektijden. Daarnaast kun je op het station ook kaartjes kopen. Online kun je de prijzen van de kaartjes vergelijken, je zult merken dat treinen met veel tussenstops goedkoper zijn dan directe verbindingen.

Als je een bezoek wilt brengen aan het station is het belangrijk dat je goed op je spullen let, er lopen rondom het station nog steeds een aantal zakkenrollers rond.

Joaquín Soralla: Het andere station in Valencia

Vanaf Estación del Norte vertrekken voornamelijk stoptreinen die naar plaatsen in de buurt van Valencia gaan. De hogesnelheidstreinen die naar bijvoorbeeld Madrid gaan vertrekken van een ander station: Joaquín Soralla. Dit station bevindt zich binnen 1 kilometer van Estación del Norte.

Mocht je ver met de trein willen reizen zul je dus merken dat je niet vanaf Estación del Norte zal vertrekken, er vertrekken vanaf dit station helemaal geen hogesnelheidstreinen. Kaartjes voor deze treinen bestel je op dezelfde website of in het station zelf.

Hoewel Estación del Norte de moeite waard is om te bezoeken is dit niet het geval voor Joaquín Soralla. Dit is een modern station dat enigszins lijkt op de stations die we in Nederland kennen. Dit station is het bezoeken niet waard tenzij je vertrekt vanaf dit station naar een andere bestemming.

De toekomst van de twee stations

Het is niet voor niks dat de twee stations zo dichtbij elkaar liggen, Joaquín Soralla is een tijdelijk station. Er liggen plannen klaar om Estación del Norte om te bouwen tot een volwaardig centraal station. Dat betekent dat dan ook de hogesnelheidstreinen vanaf dit station moeten vertrekken.

Het is nog niet duidelijk wanneer (en of) deze plannen daadwerkelijk uitgevoerd worden, tot die tijd rijden er pendelbussen tussen de stations.

Plaza de Toros: Stierengevechten

Naast het station vind je de ‘Arena voor Stiergevechten’, dit is te vergelijken met het Colosseum in Italië. Het gebouw is ontworpen door architect Sebastián Monleón Estellés. De arena is bijna 18 meter hoog en heeft een diameter van 52 meter, het is geopend rond 1850.

In de arena worden tegenwoordig nog steeds stiergevechten georganiseerd. Deze worden vaak georganiseerd tijdens de Fallas-feesten van 1 tot en met 19 maart, dit is een oude traditie waarbij wordt de komst van het voorjaar gevierd.

Let op: Als je een stierengevecht in de arena wilt bekijken is het belangrijk om te weten dat het brute gevechten zijn waarbij vaak meerdere stieren gedood worden.

Praktische informatie

Je kan de arena ook bezoeken op momenten dat er geen gevechten zijn. Van dinsdag t/m zaterdag is de arena geopend van 10:00 tot 19:00, je kan in de zomer tot uiterlijk 18:15 naar binnen en in de winter tot 17:30. Op zon- en feestdagen is de arena geopend tussen 10:00 en 14:00, dan kan je tot uiterlijk 13:15 naar binnen.

Het bezoeken van het museum bij de arena kost €2 euro. Voor de kaartjes van de stierengevechten variëren de prijzen enorm, soms betaal je €10 euro en soms meer dan €100. Dit ligt aan de wedstrijd, je kan dit vergelijken met prijzen van voetbalwedstrijden: voor finales betaal je fors meer dan voor oefenwedstrijden.

Categorieën: Valencia

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.